Huiskamergesprekken: top voor burgertop?

Huiskamergesprekken: top voor burgertop?

Een burgertop voor burgers door burgers, georganiseerd door Stadslab Leiden om het 750-jarige bestaan van de stad Leiden te vieren. Bedoeld om de Leidse burger een stem te geven over de toekomst van hun eigen stad. Maar hoe krijg je de ‘Leienaar’ nu enthousiast voor dit verjaardagsfeestje? Peter Labrujere heeft er een hard hoofd in, zo blijkt uit een interview met hem.

Labrujere spreekt duidelijke taal: ‘Ik verwacht dat de gemiddelde Leidenaar niet mee wil doen aan zo’n top. Er wordt toch niet geluisterd. Ik ga er ook echt niet in zitten’. Michiel Janssen, een van de initiatiefnemers voor de L750, vertelt dat ze wél echt naar de burgers willen luisteren. En het liefst ook persoonlijk.

_DSC1539.jpg

Daarom pakt Stadslab Leiden het anders aan dan andere steden. In Leiden worden huiskamergesprekken georganiseerd, zodat mogelijke gespreksonderwerpen voor de grote burgertop al kunnen worden besproken bij mensen thuis met een kleine groep mensen. Hiervoor moeten mensen hun eigen netwerk aanspreken om zo verschillende Leidenaren in hun huiskamer te krijgen.

Dit is anders dan hoe andere burgertoppen zijn gehouden. Zo is het eigenlijke idee dat er wordt geloot, zoals succesvol gebeurd is in Nijmegen. Mogelijke deelnemers van de burgertop kregen hier een uitnodiging per post, met hierin informatie en contactgegevens om zich via die weg aan te melden. Ze werden gekozen uit een bevolkingsregister.

Geerten Waling, historicus verbonden aan de Universiteit Leiden, kijkt kritisch naar het nieuwe idee van huiskamergesprekken in plaats van loting. Volgens hem is het in zekere mate slim om je eigen netwerk aan te spreken voor een burgertop. Mits er op de volgende punten wordt gelet: ‘Het is hierbij belangrijk om te bedenken wat voor mensen je in je top wilt. Een top met alle lagen van de samenleving is lastig te bereiken met een persoonlijk netwerk. Daarbij, als mensen zichzelf moeten aanmelden, moet er goede reclame worden gemaakt’.

_dsc1552

Hij vervolgt: ‘Tot slot moeten er echt consequenties aan de burgertop hangen: wat zijn de concrete gevolgen? Als er amper iets mee gebeurt, krijg je heel veel cynische mensen’. Paul Nieuwenburg, hoogleraar politieke filosofie op de Universiteit Leiden, vult aan dat een top waarschijnlijk het best op lokaal niveau werkt, omdat de kans dan groter is dat er inderdaad iets met de plannen wordt gedaan en er hierom meer mensen enthousiast kunnen worden voor de top. ‘Maar inderdaad alleen als er iets gedaan wordt met de inbreng van de mensen. Anders streeft een burgertop zijn doel voorbij’.

Ondanks de kritische blik zijn beide heren wel positief over het idee van een burgertop. Zij denken wel dat het gaat werken, in tegenstelling tot Labrujere. Of het een feestje voor iedere Leienaar wordt, moet nog blijken. De voorlopige tip van de deskundigen voor de organisatie: kies je netwerk op de brede schaal van de bevolking. Ga de straat op, praat met mensen en nodig ze uit.

_DSC1576.jpg

In een column geven we het Stadslab tips voor de promotie van de burgertop.

Geef uw mening over de manier waarop het Stadslab L750 organiseert! Hoe denkt u dat het Stadslab burgers uit alle groepen kan bereiken? Reageer hieronder, of deel uw mening op Facebook, Twitter en Instagram. Gebruik #opentopburger.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s